Lokasi Blog Baru http://blog.rohaza.com

May 22, 2008

Petua Hebat Blogging I - Pengenalan

Tahukah anda bagaimana untuk menyatakan seseorang itu adalah insan yang berjaya berbanding dengan yang gagal? Mudah saja, dari bahasa yang digunakan!!! Apabila anda bercakap dengan orang yang berjaya tentang matlamatnya, dia akan memberitahu anda apa rancangan/plan yang akan dilakukan dan bila ia akan siap dilaksanakan. Berbanding dengan orang yang gagal, apabila bercakap mengenai matlamatnya(andaikan dia memang mempunyai 1 matlamat), akan kedengaran perkataan/ayat seperti "Saya harap dapat melakukannya suatu hari nanti". Inilah "klu" bagi orang-orang yang gagal diluar sana.Satu hari tak akan datang!!!.

Tahukan anda kenapa individu dengan mentaliti orang yang gagal(saya gelarkan "loser")selalu menggunakan perkataan "suatu hari", "saya harap" atau "i wish"? Mereka melakukan ini kerana ia memberi jalan keluar dan membolehkan diri mereka tidak dipertanggungjawabkan bagi setiap perkataannya.Jika mereka meletakkan "time limit" bagi setiap matlamat/objektif dan tidak dapat mencapai/melakukannya, dia GAGAL, dan loser memang benci pada kegagalan.Orang yang berjaya tidak takut pada kegagalan kerana mereka tahu kejayaan terbentuk dari rentetan-rentetan kegagalan!

Setiap orang mempunyai impian dan matlamat atau hala tuju. Beza antara matlamat dan impian adalah matlamat merupakan impian yang seiring dengan tindakan. Kita semua mempunyai impian, kebebasan kewangan(kaya ler tu..), mempunyai keluarga dan sebagainya. Bagaimanapun, berapa ramai di kalangan anda yang mampu dan telah mencapai segala matlmat itu? Jika anda telah berjaya, adakah anda meletakkan time limit terhadapnya? Atau anda hanya berkata "Saya akan melakukan suatu hari nanti" atau "Saya harap ia akan terjadi"?

Sekian dulu untuk kali ini.
Jangan lupa ikuti petua seterusnya di post yang akan datang.

Salam hormat
Azza
http://lostbolos.blogspot.com

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template