Lokasi Blog Baru http://blog.rohaza.com

May 23, 2008

Tips-tips Blogging bagi Orang Baru / Beginners

Blog mengenai sesuatu yang anda minat mengenainya

Jika anda tidak berminat mengenai topic tersebut, anda tidak akan kekal lama dengannya. Cara terbaik untuk menentukan apa yang hendak diletakkan di dalam blog anda adalah dengan menanyakan soalan kepada diri anda sendiri, “ Adakah saya melakukan secara percuma?”. Jika jawapannya adalah YA, anda telah menemui topic anda. Kebiasaannya seorang yang membuat blog semata-mata kerana duit jarang sekali berjaya.

Dapatkan domain anda sendiri

Sesetengahnya adalah mungkin untuk memulakan blog untuk mengisi masa lapang dengan menggunakan khidmat blog percuma seperti Blogger.com atau Wordpress.com. Saya mencadangkan agar setiap blogger memulakan blog dengan mendapatkan nama domain sendiri. Tetapi anda masih boleh mengletakkan blog anda secara percuma jika anda mahu.

Mempunyai nama domain anda sendiri memperlihatkan tahap profesionalisme anda. Ia mungkin tidak menjadikan anda seorang blogger yang professional, tetapi ad networks akan melihat blog anda secara lebih serius. Sesetengah ad networks tidak menerima laman web kecuali ianya mempunyai nama domain sendiri. Jika anda melakukannya dengan betul, mempunyai domain anda sendiri dan web hosting tidak mengenakan apa-apa caj terhadap anda kerana pendapatan yang dihasilkan menerusi blog anda melebihi kos.

Adalah lebih baik untuk mendapatkan nama domain pada awal permulaan blog berbanding setelah ianya dilancarkan. Perkara terakhir anda mahu lakukan adalah membina blog dengan Blogspot, dapatkan sebanyak mungkin backlink, PageRank, Alexa dan Technorati rangking dan kemudian harus memindahkan ke domainnya sendiri dan memulakannya semula. Tidakkan itu merugikan masa dan tenaga anda?

Kemaskini Blog anda sekerap yang mungkin
Blog yang tidak dikemaskini dilabelkan sebagai “Blog Mati”. Jika anda tidak mampu memberi komitmen yang konsisten terhadap blog anda, perkara terbaik untuk anda adalah jangan blog sehingga anda betul-betul boleh blogging! Di sinilah di mana blogging tentang minat anda berada. Jika anda bersemangat dan minat yang tinggi tentang sesuatu topic yang anda pilih, peluang untuk anda terus blogging amat tinggi mengenai topic tersebut. Ideally, anda seharusnya mengemaskini blog anda setiap hari.

Kenali Pengunjung/Pembaca Blog
Blogging adalah jalan dua-hala. Anda tidak akan wujud tanpa pengunjung/pembaca walapun anda tetap boleh bina blog anda….tapi apa gunanya blog tanpa pengunjung???. Begitu juga sebaliknya, pembaca tidak akan wujud kecuali mereka ada sesuatu untuk dibaca, dilihat dan sebagainya. Blogging adalah mengenai membentuk suatu hubungan. Di sini terdapat hubungan di antara anda dan blog-blog lain dalam topic/niche anda. Terpulang kepada anda untuk mengenali mereka dan membentuk hubungan ini. Ramai pembaca menyatakan bahawa apabila mereka membaca blog saya, ianya seperti komunikasi sehala (one-to-one conversation). Ianya bukan kebetulan tetapi sebahagian daripada hubungan blogging.

Sekian buat kali ini.
Jumpa lagi.

Azza
http://lostbolos.blogspot.com

4 comments:

Anonymous said...

ARTIKEL YANG BAIK UNTUK BLOGGER BARU MACAM SAYA.
TQ

HTTP://X-NAZA.BLOGSPOT.COM

Buat Duit Di Internet http://blog.rohaza.com said...

terima kasih kerana membaca artikel saya..terus kan menimba ilmu-ilmu blogging di internet..seomga berjaya - rohaza

Anonymous said...

aku pernah baca artikel ini dlm ebook dari JCDC

Anonymous said...

domain tu menatang hape??

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template